Lyeanna Wana Official Blog lyeanna wana: Nisreen (Part 8)

Saturday 17 August 2013

Nisreen (Part 8)

“Semua dah siap? Barang-barang dah letak dalam kereta?” Nisreen memulakan sesi check list sambil memandang kami berdua. Aku dan Nurin tersenyum sambil mengangguk.

“Beres bos” serentak kami menjawab.

“Okay, barang-barang diorang bertiga tu dah hantar semalam so erm, tak ada apa-apa lagi yang tinggallah kan?” Nisreen memastikan sekali lagi.

“Dah. Semua dah beres. Kitorang tengah tunggu awak drive kereta nak balik KL” aku menjawab dengan senyuman sinis.

Geli hatiku melihat Nisreen yang begitu teliti menyemak barang-barang. Mungkin dia  pernah mengalami tragedi kehilangan barang semasa percutian. Hati kecilku ketawa sendirian.

“Haish, agak-agaklah nak menyindir tu. Alright, jom. Pakai seatbelt semua. Ameer, baca doa masuk kenderaan” Nisreen mencebik sambil kami bertiga masuk ke dalam kenderaan. Aku menurut kata-kata Nisreen dan mula berdoa kepada Allah agar perjalanan pulang kami ke Kuala Lumpur selamat serta dilindungiNya.

Deruan kereta sport Lamboghini milik Nisreen memecah kesunyian pagi di lebuh raya. Aku masih berkira-kira sebelum memulakan perbualan dengan si pemandu yang sedang menumpukan perhatian kepada pemanduannya. Lama aku menatap wajah itu. Sekilas bayangan muncul di fikiranku. Aku seakan-akan tersentak dengan bayangan yang muncul itu.
Seperti sudah ku alami namun entah bila. ‘Ah, pedulikan. Kadangkala otak tak mampu membezakan mimpi dan realiti’ aku meredakan tanda tanya dalam benak fikiranku.

“Eh, apa tenung-tenung orang macam tu?” ujar Nisreen setelah menangkap aku yang sedang merenung tepat ke arahnya.

“Eii, perasan. Orang tenung pokok-pokok kat tepi jalan tu. Cantik sangat” aku yang menggelabah mula mencari alasan yang paling munasabah untuk menutup perbuatanku sebentar tadi.

“Haah. Cantik sangat. Nak terbelah dah dibuatnya pokok-pokok tu awak tenung” perli Nisreen sambil tergelak kecil. Akhirnya aku sendiri memecah kesunyian dengan tawaku.

“Erm…Nisreen. Boleh saya tanya awak sesuatu?” soalku di tengah-tengah kerancakan perbualan kami.

“Tanyalah” sepatah dia menjawab.

 “Dulu awak pernah tanya saya satu soalan kan?” aku melanjutkan pertanyaan.

“Hmm” dia berbunyi.
“Apa maksud awak bila awak tanya saya berapa lama dah kita bergaduh?” soalanku membuatkan suasana jadi sunyi sepi buat seketika. Nisreen hanya mengukir senyuman sebelum menjawab soalanku seketika kemudian.

 “Mana ada maksud apa-apa. Saya cuma hairan je masa tu sebab kita baik dalam masa tak sampai lima minit! Kelakar kan?” ujar Nisreen sambil ketawa sendiri.


“Saya tak ingat bila pertama kali kita gaduh dan sebab apa tapi yang pasti sejak tahun pertama kat universiti lagi kita dah bertekak. Pantang berjumpa, ada saja benda yang nak digaduhkan. Hahaha, saya rasa masa itu kita tak matang lagilah” aku mula mengimbas kembali peristiwa-peristiwa yang berlaku antara kami. Giliran aku pula ketawa sendirian.

“Tapi awak tahu, saya bersyukur kita banyak berdebat dulu. Banyak pengetahuan yang saya peroleh daripada awak setiap kali awak buka gedung ilmu dalam dada awak. Saya akui, awak lebih baik daripada saya tapi ego saya menafikannya. Maafkan saya” aku menyambung kata-kata setelah tawaku reda.

“Maafkan saya juga. Kadang-kadang saya terlalu beremosi. Betul cakap awak. Kalau kita tak pernah berjumpa dahulu…” kata-kata Nisreen tiba-tiba mati.

“Kalau kita tak berjumpa dulu?” aku menggesanya menyambung ayat dia yang tergantung.

“Kalau kita tak pernah jumpa dahulu, sudah tentulah ilmu saya tak bertambah. Hah, betullah tu. Itu yang saya nak cakap tadi” ujar Nisreen dengan nada sedikit gugup. Aku tersenyum sendiri.Tanpa aku sedari, sepasang telinga asyik mendengar perbualan kami sedangkan kami mengaggapnya sedang tidur.

“Okey, kakak berhentikan Nurin kat sini ya” tutur Nisreen sebaik sahaja tiba ke di hadapan rumah rakan Nurin di Kuala Lumpur.  Alhamdulillah, lancar perjalanan kami pada kali ini.

“Terima kasih banyak-banyak kakak. Maaflah menyusahkan kakak” ujar Nurin sambil melangkah pergi untuk mendapatkan begnya di but kereta.

“Nah, jaga diri Nurin. Kerja elok-elok ya” aku menitipkan sedikit nasihat sewaktu menyerahkan begnya. Nurin mengangguk sambil tersenyum manis. Aku dan Nisreen menuruti langkahnya ke dalam rumah dengan anak mata sehinggalah susuk tubuh itu hilang di sebalik daun pintu.

Komen dan LIKE anda sangat dihargai

0 comments: