Lyeanna Wana Official Blog lyeanna wana: Nisreen (Part 12)

Saturday 17 August 2013

Nisreen (Part 12)

Ku perhatikan di kiri dan kanan rumah banglo mewah itu. Sudah tersadai beberapa buah kereta yang dikenali. Pak Long, Pak Ngah, Mak Uda yang merupakan adik beradik kandung bapaku dan satu-satunya saudara kandung ummi, Mak Lang tersenyum girang ke arahku. Begitu juga dengan sepupu-sepupuku yang masih kecil. Masing-masing kelihatan comel dengan gaun bunga tabur dan sepatu merah kecil. Si lelaki pula bergaya dengan topi dan kemeja Kikilala. Ah, Ummi tidak bergurau. Aku menepuk dahi berkali-kali.

“Umi, Umi serius ke ni?” aku berbisik ke telinga umi yang beriringan denganku ke arah saudara-mara kami yang berada di seberang jalan.

“Ameer sendiri nampakkan? Takkanlah umi bergurau sampai bawa Mak Lang semua ni” Umi membalas. Benar sangkaanku. Aku beristighfar banyak kali. Perkara ini sungguh, sungguh, mengejut. Semuanya secara tiba-tiba. Aku sendiri belum pasti aku sudah bersedia atau tidak. Aduh, masak Ameer macam ni umi!

  “Umi, psst Umi, Ameer keluar sekejap boleh. Nervous sangatlah. Takut terbuang angin kat sini pula” bisikku kepada umi yang berada si sebelah. Pak Long yang mewakili rombongan sibuk bercerita dengan si tuan rumah. Umi tersenyum kecil dan mengangguk tanda membenarkan lalu aku segera meminta diri untuk mengambil angin seketika.

Teratak yang didiami oleh 8 beranak (daripada yang kudengar sepanjang  perbincangan tadi) sungguh besar dan luas. Daripada yang kudengar juga, suami rakan Umi merupakan ahli perniagaan. Haish, siapalah bakal isteri aku yang berjaya mencuri hati umi kesayanganku tu ya? Tak sabar nak tahu. Aku terus berjalan di sekeliling halaman depan rumah itu. Tiba-tiba sebuah Proton Pesona yang dipandu seorang wanita masuk ke perkarangan rumah. Aku yang terkejut menyembunyikan diri di sebalik pasu-pasu bunga yang besar. Eh? Kereta tu..macam Solehah punya? Takkanlah..?

“Umi! Umi jawablah apa yang Ameer tanya ni. Siapa nama bakal isteri Ameer tu nanti?” aku terus menerus membuntuti umi yang sibuk memasak di dapur. Geramnya rasa. Sejak pulang dari rumah rakan umi tu, umi langsung tak mahu menjawab pertanyaanku. Dah berbuih rasanya mulut ni.

“Ish Ameer ni serabut betullah. Umi kan tengah sibuk masak ni” bebel umi sambil menepis tanganku yang nakal mencuit rendang daging di dalam kuali.

“Ala, umi jawab je apa nama bakal wife Ameer tu. Nanti Ameer tak kacau dah la” aku yang mula penat menarik kerusi dari meja makan dan duduk menghadap tubuh umi.

“Mana boleh. Nanti bila Ameer dah jumpa bakal menantu sulung umi tu Ameer tanyalah sendiri nama dia apa” jawab umi tanpa memandangku sekilas pun. Satu keluhan berat dilepaskan. Okey fine Ameer give up.  Payah betullah dengan umi ni.

Komen dan LIKE anda sangat dihargai

0 comments: