Lyeanna Wana Official Blog lyeanna wana: Nisreen (Part 10)

Saturday 17 August 2013

Nisreen (Part 10)

Aku merebahkan diri di atas katil setelah mandi dan solat Isyak sambil memujuk mata untuk lelap. Walaupun badanku terasa penat, namun mataku masih belum mahu ditutup. Aku menenung kipas syiling yang berputar laju dan mula terkenang akan memori di zaman persekolahan.

  “Ameer, tengok diorang tu. Dari tadi asyik pandang kau je” Zahid menepuk bahuku yang sedang enak menjamu selera di kantin.

Aku menoleh. Sekumpulan pelajar perempuan asyik tersenyum-senyum ke arahku dari pondok yang berdekatan dengan kantin. Huh, mereka lagi. Farha, Huda, Wani dan Ila yang seusiaku bukan baru sekali telah berbuat begini tetapi hampir setiap kali aku ke mana-mana. Bukan hendak perasan tapi aku sememangnya perasan akan setiap kehadiran mereka yang cukup merimaskan aku. Cuma seorang sahaja daripada kalangan mereka yang memandang sekilas dan kembali menjamu selera. Aku cam muka itu. Orang memanggilnya Qilah. Pelajar pintar dan cukup alim. Rakan-rakanku sering bercerita mengenainya namun aku tidak berapa mengambil tahu tentang diri pelajar itu.

Aku tersentak. Lamunanku terhenti. Qilah. Wajahnya itu. Seakan mirip seseorang. Aku cuba memikirkannya namun hampa. Argh! Aku bangkit dan duduk  di hujung katil sambil menongkat dagu. Bengong dibuatnya aku kalau nak diingat balik. Aku mula tersenyum seorang apabila mula memikirkan Nisreen. Daripada gelagatnya yang risau akan barang-barang yang mungkin tertinggal sehinggalah gayanya yang berlagak seperti pemandu teksi. Pemandu teksi…eh?

Aku mengingat kembali. Nisreen menghantar aku betul-betul dihadapan rumahku. Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal. Macam mana dia boleh tahu kawasan mana umiku tinggal dan di perumahan mana. Ah sudah! Aku menepuk-nepuk pula dahiku. Ke aku ada terlepas cakap padanya? Tapi seingat aku tak ada! Tentang Umi dan Naqib pun belum pernahku sebut dihadapan Nisreen. Aku merebahkan semula kepala. Dah dah, tidur Ameer. Lama-lama psiko engkau fikir macam-macam malam-malam buta ini.

Wahai bunga jelmalah kamu
Sebarkanlah wangian agar seluruh alam dapat mencium harum dirimu…

  “Assalamualaikum Nisreen. Hah, penat saya cari awak. Di sini rupanya” aku menegur Nisreen yang sedang duduk bersendirian di suatu sudut di perpustakaan universiti.

“Waalaikumussalam. Ada apa hal cari saya ni?” jawab Nisreen. Dia menarik kerusi di sebelahnya dan menghulurkan kepadaku.

“Duduk dulu. Mengah macam baru lepas lari marathon” Nisreen bergurau. Aku tersenyum. “Mana tak mengahnya, daripada pagi saya cari awak baru tengahari jumpa awak kat sini” bisik hatiku sendirian.

“Hah, cakaplah. Awak cari saya sebab apa?” Nisreen menyoal.

  “Oh, tak err, saya nak tanya sesuatu. Apa ya, lupa dah. Oh ya, awak boleh tolong terangkan kat saya tentang hadis ni? Saya baca Subuh tadi tapi tak berapa nak masuklah” aku membuat helah sambil menghulurkan sebuah kitab hadis. Bukannya aku tak faham, cuma ingin mendengar contoh-contoh yang akan dikaitkan oleh Nisreen. Kira test powerlah ni. Hehehe…

“Erm, yang ini?” soal Nisreen. Aku mengangguk.

“Hazrat Abu Bakar radiAllah huanhu telah berkata….” Nisreen memulakan penerangan. Otakku berkhayal, langsung tidak mendengar apa yang dikatakan gara-gara terganggu dengan persoalan yang bermain dalam benak fikiranku sejak semalam.

  “So, awak dah faham dah?” soal Nisreen setelah tamat sesi penerangannya.

“Hmm? Oh dah. Macam tu rupanya. Terima kasihlah. Maaf ya menyusahkan awak” ujarku dan menutup kitab itu lalu memasukkannya kembali ke dalam beg.

“Nisreen, nak tanya sikit boleh?” aku memutuskan untuk bertanyakan hal itu kepadanya. Aku bukan boleh simpan lama-lama. Boleh jadi gila.

“Tanyalah” ujarnya.

“Semalam kan awak hantar saya pergi rumah mak saya. Erm, macam mana awak tahu mak saya tinggal di Sri Petaling dan kawasan perumahannya sekali?” soalku penuh berhati-hati. Terpampang perubahan pada riak wajah Nisreen. Berkerut dahinya. Namun seketika kemudian, dia kembali tersenyum.

“Wahai Ameer, adakah perkara ini begitu menganggu awak?” soal Nisreen. Aku benar-benar terkejut dengan cara percakapannya namun segera mengangguk.

“Sesungguhnya Allah itu Al-Hakim. Bijaknya Dia mengatur setiap qada’ dan qadar. Insya Allah, andai tertulis dalam takdir, jawapan pasti dalam tangan. Dan saya percaya jawapan itu bukan pada saya” Nisreen meneruskan kata-katanya. Aku mula keliru. Adakah ini bermaksud banyak lagi perkara tentangku yang diketahuinya? Siapakah Nisreen ini? Apa maksud kata-katanya?

Komen dan LIKE anda sangat dihargai

0 comments: