Lyeanna Wana Official Blog lyeanna wana: Nisreen (Part 11)

Saturday 17 August 2013

Nisreen (Part 11)

Wahai lebah pencari madu
Masihkah kau belum menemukan bunga manis yang tercipta hanya untukmu?
Telefon bimbit yang berdering mengganggu tidurku petangku. Aku menggeliat malas. Tertera nama Umi di skrin. Ada apa Umi telefon ni? Segera aku menjawab panggilan itu.

“Hello, assalamualaikum” ucap Umi.
“Waalaikumussalam” jawabku.
“Ameer tengah buat apa tu?” soal Umi.
“Baru bangun tidur. Umi kacau” aku mengusik Umi.
“Bagus Umi telefon. Ada ke patut tidur petang. Tak eloklah” Umi membalas.
“Yalah, yalah. Ada apa Umi telefon?” aku mengalih perbualan.
“Oh ya, ni ha. Umi nak minta tolong Ameer datang rumah Ahad ni. Teman Umi ke rumah kawan Umi” terang Umi menyatakan tujuan asalnya.
“Ahad? Boleh je. Bila?” soalku sambil menenyeh-nenyeh mata.
 “Petang, lepas Asar. Jangan lambat!” jawab Umi berserta amaran.
 “Okey, Ameer datang” aku menyatakan persetujuan tanpa banyak bertanya.
 “Kalau macamtu tak ada apa-apa dah. Pergi solat sana. Masuk Asar dah ni. Bye assalamualaikum” Umi menamatkan perbualan.”Waalaikumussalam” jawabku lantas segera mencapai tuala dan berlalu ke bilik air.

            Usai solat Asar, aku memutuskan untuk bersiar-siar di taman rekreasi universiti. Otakku berserabut. Wayar-wayar kewarasan seakan sudah berbelit. Kehijauan, itu yang aku perlukan. Rasulullah S.A.W sukakan warna hijau kerana hijau tenang. Tenang, ya aku perlu bertenang. Berfikir dengan teliti apa yang sedang berlaku dan rahsia di sebalik lembaran-lembaran hari yang telah aku lalui.Nisreen, Nisreen. Qilah…siapakah gadis itu? Mukanya persis milik seseorang. Rahsia di sebalik wajah suram Nisreen pada waktu senja di Cameron Highland juga masih belum berjaya kuungkap. Hendak bertanya sendiri kepada Nisreen? Mimpilah…si cilik itu aktif menyertai usrah dan jemaah yang diadakan oleh Unit Bina Insan di universiti. Bertuahlah sesiapa yang dapat meluangkan masa bersamanya bersembang seketika sewaktu berada di universiti. Jikalau tidak, bukan batang hidungnya sahaja tak nampak, sport Lamboghininya pun sentiasa berubah parkir. Sibuk mengalahkan Perdana Menteri. Aku mengingat kembali kenangan-kenangan dengan gadis bernama Qilah yang kukenal sewaktu persekolahan dahulu. Mungkin ada sedikit petunjuk. Kamera DSLR yang tidak pernah lekang daripada tanganku dibelek-belek. Mencari sesuatu yang mungkin membantu. Aku tatap foto wajah Nisreen yang suram dalam sinar remang-remang senja. Ya Allah! Itu dia!

Ahad yang ditunggu sudah tiba. Aku memperlahankan Perodua Vivaku dan menghampiri Umi yang sudah meunggu di hadapan rumah.

“Assalamualaikum” ucap Umi sebaik sahaja pintu kereta dirapatkan.
“Waalaikumussalam. Ni, nak pergi rumah kawan Umi tu Umi tahu ke jalan?” soalku.
“Umi tahulah, Ameer. Naqib selalu bawa Umi ke sana. Dah hafal pun” jawab Umi.
“Oh, okey. Umi, boleh Ameer tanya sikit?”
“Apa dia?” Umi memberi lampu hijau.
“Umi ada urusan apa ya kat rumah kawan Umi tu?” soalku. Bukannya apa, sekali lagi sifat ingin tahuku membuak-buak.
“Umi nak masuk meminang anak dialah” selamba Umi menjawab.

Kereta yang kupandu hampir terlanggar pembahagi jalan. Jawapan Umi benar-benar mengejutkan. Seakan sentakan kuasa elektrik yang kuat terkena pada diriku.  Biar betul Umi??

Komen dan LIKE anda sangat dihargai

0 comments: